Jumaat, Oktober 23, 2009

Taman Ampangan Jaya

Taman Ampangan Jaya adalah nama Taman yg akan aku duduki pada tahn 2011..insyallah...
aku sebenarnya baru 1st time buat loan rumah dengan Govt..alhamdulilah..ini adalah kelebihan org yag bekerja govt dapat pinjaman kerajaan..org kata untung dpt loan govt nih..interest rendah..4%..
aku dapat surat dr BPP putrajaya pada selasa lepas..terkejut aku dengan monthly payment aku RM 934...pada aku mmg tinggi payment tu..sb nk dibandingkan dengan salary aku yg x brp ni..n nk byr duit keta lagi..
pada hr kamis aku try call BPP dan bertanyakan kenapa loan yg aku mintak sebyk RM 187000 mendapat RM 195000 ada lg sen2 dia..mmg tinggi ..n ada insuran..so aku xder la..tny knp insuran tinggi..mmg dah tu hrg dia kan..aku ingatkan loan RM 187000 tu dah include sekali ngn insuran kan..rupa2nyer tidak...n then aku dpat penjelasan yg sebenar ..BPP hanya melihat SNP yg telah dihantar oleh Developer dan mengikut sahaja SNP yg telah kita persetujui dengan Developer tersebut..masa aku sign SNP tu aku dlm keadaan pantang dan sibuk dengan zahra n aku pun x brp membaca SNP tersebut n x bertanyakan dengan lebih lanjut pasal SNP tu..so ianya adalah salah aku jugak..xpe la..
pengajaran yg aku dpt klo kita nk beli rumah ni kita kena la..tgk kewangan kita dlu..bulanan larat byr ke tak..pastu kita kena la..sentiasa tau hal2 loan ni..bila kita nk sign SNP kita kena la..mengadap Developer n bertanyakan mcm2 hal..yg penting buat pengiraan dekat portal BPP..mmg lebih kurang dengan monthly payment yg akan ditolak kat payslip kita.
loan aku tu ada duit lebihnye rm 20k..aku pikir aku pun xder duit lebih dlm saving aku nk byr gedebak gedebuk duit lawyer n etc..(aku pun tatau apa lg yg akan dibyr kelak) so aku rasa logik la..dengan mnthly paymnt aku nnt..sekali je ngn loan aku senang..yg penting nnt developer tu akan byr duit kita nt..n aku akan berurusan ngn lawyer tuk buat official letter utk bg developer n ada bukti tkt nnt diorg x bg duit lebih tu lak..susah aku..
pg td aku dah dapatkan sign dr dato utk surat setuju loan tersebut..so aku harap pas ni jgn ada masalah2 len yg memberatkan kepala otak aku yg dah sedia berat ni..heeee..mintak2 umah aku ni tade masalah..jgn x siap dah la..

Tiada ulasan: