Rabu, November 11, 2009

risaunye aku...

demam ni bahaya pada budak2..tambah2 lg aku ni 1st dpt baby..mmg x tau cara2 penjagaan yg betul utk baby..
kesian zahra demam x leh nk tdo sgt dia asik merengek aje..kekdg aku rasa nk mrh tp aku kena la..sabar sb dia masih kecik xtau ape2..kecian aku tgk dia...klo kita demam xpe lg la..boleh thn..ni baby demam memang asik nangis je..aku bg susu alhamdulilah dia minum gak tp x sekerap masa dia sihat..nk bg je dia menangis cemana nk menyusu?so aku pam susu n masuk dlm botol suh dia minum..weekend lepas aku dah tersilap..dia tanak myusu bdn aku pun rsa sedih ..aku x sepatutnya bergantung pd susu bdn aku kena bg dia walaucemana cara pun...br hari ni aku rasa silap n bersalah..yela..masa tu mungkin dia x sedap tekak..n meragam..ish..teruk la..aku ni..sorry sayang mummy tatau la..mummy ni sengal kan??
info dr babycenter mmg berguna tuk aku..mlm td dia ok..x brp meragam alhamdulilah..dia tdo gak..la..be4 sleep aku bg dia sirap panadol yg dok gemas bg..dok klinik wakaf bg ubt demam dia tanak dia muntahkan balik..so aku decide bia la..dia mkn sirap panadol merah tu mayb dia dah biasa mkn dr kecik kot...elok lak dia telan..tu pun penat mengagah2 men2 supaya dia telan ubat tu..kol 9 mlm bg ubat n pastu menyusu+tdo etc...pastu kol 3 pg dia bangun balik aku rasa bada dia panas balik adui risau la.aku..mulut dia buih2 air liur byk x telan tu aku tatau knp bibir dia agak pucat n gigil sket ...mayb panas sgt kot bdn dia..aku dah tersilap patut aku tuam ngn air sejuk masa dia tdo td..ni aku dah bg ubat aku biar dia tdo..adui sengal la..aku ni..so kol 3pg aku tuam balik bdn dia ngn air sejuk..kol 4 pg aku bg dia ubat panadol sirap balik..ok..pg ni k.ita kata bdn dia panas gak..aku suh dia standby air sejuk kt pale n klo dia nk bgn tu bg ubat demam..ubt batuk x dpt bg sb dia muntah balik...nt kak ita bg ubt batuk kot..emm..nasib baik mama dtg arini amik beg kat umah aku mintak mama g tgk zahra n suh bg susu yg aku pam tu mintak zahra minum n abiskan...mintak2 zahra cepat ok la..aku risau tul la..dia sakit kesian dia..dah la.kecik lg..x tahan..
ni time keje aku x senang duduk..risau asik ingat dia je..pastu rsa dia nk nyusu kot..ini adalah tindakbalas normal bdn aku n zahra dpt merasakanye..n aku trus msg kak ita mintak dia bg susu kat zahra..

Tiada ulasan: